Het belang van gronden

Niet gegrond zijn
Iemand die niet gegrond is, kan last hebben van snel opvlammende emoties. Hij kan zich onzeker voelen en onevenwichtig. Ook overweldigende gevoelens van angst en zelftwijfel zijn vaak goed indicaties van niet gegrond zijn.

Niet gegrond zijn kan een sterke uitwerking op de geestestoestand hebben, het denken wordt vaag en verward. Verwarring kan zich op tal van manieren voordoen. Iemand loopt bijvoorbeeld een kamer binnen en is totaal vergeten wat hij er kwam doen. Het kan zelfs zo ver gaan dat men de dingen niet meer kan over zien en het leven als een last begint te ervaren. Men raakt het contact met de werkelijkheid kwijt.

Als iemand zich angstig voelt in zijn lichaam, treedt er een algemeen verlies van gevoel in het lichaam op. Soms wordt men dit gewaar door koude handen en/of voeten. De warmte keert terug als zij zich gaan gronden.

Ook kunnen mensen een bepaalde gevoelloosheid in bepaalde lichaamsdelen ervaren. Het kan zelfs zo ver gaan dat er sprake is van dissociatie, dat zij als het ware een gevoel hebben niet meer in hun lichaam te zijn of een bepaald lichaamsdeel niet meer te ervaren.

Wat ook kan is dat mensen hun lichaam juist wel gaan voelen. Dan hebben zij  bepaalde pijnlijke plekken doordat de energie niet stroomt maar is samengebald. In plaats van dat de energie het lichaam verlaat, hoopt zij zich in een gebied op. Dit kan worden ervaren als stijfheid en spanning in het lichaam. Vooral de spieren van het gezicht en de schouders lijken hiervoor gevoelig. Sommige mensen krijgen een knellende ‘band’ in hun keel, anderen ademen oppervlakkig en zwaar. Het gebied waar de spanningen optreden, is in de regel ook in overdrachtelijke zin de oorsprong van het probleem waarmee wordt geworsteld.

Stress kan ook een oorzaak zijn van energieophoping in het lichaam. Het waarnemingsvermogen via alle zintuigen wordt ‘wazig’. Dit kan gepaard gaan met gevoelens van nervositeit en onrust. Vaak is er dan ook sprake van symptomen als een oppervlakkige ademhaling, versnelde hartslag en klamme handen. Door gronden kun je de opgehoopte energie weer laten afvloeien.

Als de energie niet goed stroomt – omlaag, om contact te maken met de energie van de aarde -, stroomt zij vermoedelijk in te sterke mate omhoog. Dat ervaar je als een overmaat aan energie in je het hoofd. Ook dan is het hoog tijd om aan gronding te doen.

Als je geen bouwvakker, postbode of boer bent, breng je waarschijnlijk het grootste gedeelte van je dagen door zonder in contact te staan met de natuur of zelfs maar het aardoppervlak. Dit heeft grote invloed op je mate van gegrond zijn.

In de alternatieve wereld bestaat een sterke neiging om veel te grote nadruk te leggen op het opwekken van ‘opwaartse’ energieën, zoals bijvoorbeeld met meditatiebeoefening. We dienen echter te streven naar evenwicht.

Gegrond zijn
Er zijn alleen maar voordelen aan gegrond zijn. Iemand die bij gebrek aan gronding in emotioneel opzicht snel van slag raakt, zal in gegronde toestand veel evenwichtiger en stabieler zijn. Als iemands gedachten bij gebrek aan gronding chaotisch en verstrooid zijn, zal diegene zich veel gemakkelijker kunnen concentreren in gegronde toestand. In gegronde toestand ben je volledig in contact met je lichaam en ook evenwichtiger.

Gegrond zijn is ook bevorderlijk voor mensen die blootstaan aan stress, in een crisissituatie verkeren of aangrijpende ervaringen moeten verwerken. Gronding functioneert net als een bliksemafleider. Het helpt om een eventueel teveel aan energie te laten afvloeien, zodat je je niet overbelast en overweldigd gaat voelen.

Bronzen beeld van Jeanet Wisman

Bronzen beeld van Jeanet Wisman

Belangrijk bij gronden
Voeten, benen en knieën
Voor gronding zijn onze voeten van essentieel belang. Ze verbinden ons met de aarde en met de door de aarde stromende energieën. In de voetzool wemelt het van de zenuwuiteinden. Als we de voeten wrijven of masseren, stimuleren we ons hele energiesysteem. De handeling van het masseren heeft zelf een grondend effect doordat het ons dwingt aandacht te besteden aan ons lichaam.

Ook dienen we aandacht te schenken aan onze benen en onze knieën, als we leren onszelf te gronden. De energiekanalen in de benen moeten open zijn om te zorgen dat de energie vanuit onze voeten kan doorstromen naar de romp. De voornaamste energiebanen worden door de Chinezen meridianen genoemd. Als we onszelf leren gronden, is het van belang dat we leren hoe we deze energiebanen kunnen openen.
Er zijn ook een paar bij uitstek praktische dingen die je kunt doen om de energiestroom door je benen te versterken. De meeste elementaire maatregel is aandacht schenken aan de manier waarop je zit. Als je met je benen over elkaar zit, wordt de energiestroom belemmerd. Let dus op je bloedsomloop.

Voor een goede gronding is het belangrijk dat je knieën ontspannen zijn. Als je met je knieën op ‘slot’ staat, kan de energie niet vrij omlaag stromen.

Ademhaling
Ook is het belangrijk bewust te leren ademhalen. Een juiste ademhaling vermeerdert onze kracht, onze vitaliteit en ons algemeen gevoel van welzijn. Veel mensen ademen alleen met de borst. Dan neem je veel minder zuurstof op in je organisme. Tot diep in de buik ademhalen, heeft een gunstig effect op lichaam en geest. De energie kan veel beter door ons lichaam stromen. Ook draagt een correcte ademhaling bij aan het terugdringen van nervositeit, stress en vermoeidheid, wat allemaal een belemmering vormt bij gronding.

Een goede manier om dit te oefenen is als volgt: ga op je rug liggen of op een stoel zitten. Leg je handen op je onderbuik, onder je navel (je Ki-punt: innerlijke krachtpunt). Breng je adem tot in het onderste deel van je buik. Voel met je handen het rustige ritme van ontspanning, de samentrekking en de korte rust tussen je ademhalingen.

Manieren om gegrond te raken
Bewegen
Door beweging worden de lichaamsenergieën geconcentreerd en hervinden we het contact met de omgeving. We worden erdoor gegrond. Lichaamsbeweging stelt ons bewustzijn in staat zich te richten op andere dingen dan alles wat een belemmering vormt voor gronding. Beweging is goed voor de fysieke, geestelijke en emotionele gezondheid. Voor gronding is nagenoeg elke fysieke activiteit geschikt. Hardlopen, joggen, lopen, zwemmen, houthakken, de lijst is eindeloos. Je kunt ook je huis een grondige schoonmaakbeurt geven of in de tuin werken om te gronden. Je kunt ook seks gebruiken hiervoor, wat je ook doet, de activiteit moet inspannend genoeg zijn om je terug te brengen in jouw lichaam en je ‘buiten je hoofd houden’.

Lopen
Lopen om jezelf te gronden vereist bewuste inspanning. Maar je dient wel een paar stelregels in acht te nemen. Om te beginnen moet je echt lopen en niet schuifelen of met een slepende pas lopen. Onder het lopen moet je hiel als eerste in contact komen met de grond. Je voet maakt dan een rollende beweging totdat je op de voorvoet rust en je afzet. Die rollende beweging is essentieel voor gronden. Daarom zijn schoenen met hoge hakken niet geschikt of schoenen met een minder soepele zool. Je rug behoort recht te  zijn. Let verder ook op je lichaamshouding: hangen je schouders af of zijn je gewrichten verkrampt of stijf? Voer dan de noodzakelijke houdingscorrectie door (zie Belangrijk bij gronden), zodat de lichaamsenergie weer vrij kan stromen.

Dansen
Dansen is een van de plezierigste mogelijkheden tot gronding. Kinderen kennen het geheim van dansen. Op de een of andere manier lijken we het dansen te vergeten naarmate we ouder worden. En daarmee vergeten we ook het intense gevoel van vitaliteit dat dansen in ons lichaam oproept. Er is geen verkeerde manier van dansen. Begin eenvoudig en kies muziek die jou aanspreekt. Als het je moeite kost om dansbewegingen te maken, beweeg dan alleen die delen waarmee je vertrouwd bent. Als je het raar vindt je heupen te bewegen, beweeg dan eerst je armen en handen. Zelfs als je alleen maar met je handen danst, zul je ontdekken dat het je in contact brengt met je lichaam. Dansen is een goede manier om onze expressie te uiten én een uitlaatklep voor stress en spanningen.

Snelle grondingstechnieken
Er zijn een paar grondingstechnieken die uitstekend geschikt zijn om in te zetten in de loop van een normale (werk)dag. Je kunt op jouw eigen manier variëren met deze technieken. Hopelijk levert dit inspiratie op voor de ontwikkeling van een paar persoonlijke technieken. In ieder geval stellen ze je op meerdere manieren in de gelegenheid jezelf in de loop van de dag te gronden.

Herfocustechniek
Het valt op hoe weinig mensen de indruk maken in het hier en nu te zijn. Ze zijn met hun gedachten allemaal mijlenverg weg. Veel mensen lijken zich niet eens bewust te zijn van waar ze zijn. Sommige botsen zelfs tegen elkaar op. Als je het overdag druk hebt, werken je hersenen op volle toeren. Je bent in je hoofd en bent niet meer gegrond. Dan is het zaak om je aandacht weer terug te brengen naar het nu, ofwel herfocussen. Dat kan op een actieve wijze, bijvoorbeeld door de namen van alles wat je ziet op te noemen. Begin allereerst met je eigen naam en de plaats waar je je bevindt. Ga steeds gedetailleerder te werk. Het lijkt misschien een wat simpele oefening, maar het werkt. Het helpt je te herfocussen waar je bent, wat je doet, in de ervaring van dat moment en op die plaats.

Een techniek voor openbaar vervoer
Als je veel tijd doorbrengt in het openbaar vervoer, dan is dit bovendien een plezierige manier om je tijd te verdrijven. Zoek een staanplaats op een plek bij een verticale buis of iets anders om je aan vast te houden, voor als je je evenwicht verliest. Zodra de bus of tram bij een halte stopt, zet je jezelf in de juiste houding (zie Belangrijk bij gronden) en concentreer je je op jouw Ki-punt. Als de bus of tram weer gaat rijden, probeer je zo goed mogelijk te blijven staan zonder je evenwicht te verliezen. Wie goed in zijn kracht staat, zal alle schokken gemakkelijk kunnen opvangen.

Een tennisbaltechniek
Dit is ook een eenvoudige, makkelijk toe te passen techniek. Alles wat je nodig hebt zijn twee tennisballen. Je doet je schoenen uit en zet je voeten op de beide tennisballen, zodat je er met lichte druk rollende bewegingen mee kunt maken. Dit brengt je in contact met je voeten en ze worden tegelijkertijd gemasseerd.

Visualisatie grondingsoefening
Het bovenstaande heb ik gefilterd uit het boek Met beide benen op de grond van Jennifer Hinton. Dit is in principe voldoende om te gaan oefenen met gronden. Mocht je nog meer willen leren over grondingstechnieken, dan kan ik je het boek zeker aanbevelen. Er wordt ook uitleg gegeven over chakra’s en centeren, tevens belangrijke onderwerpen bij grondingstechnieken.

Tot slot kan ik je de onderstaande visualisatie grondingsoefening aanraden. Je kunt deze tekst van te voren bestuderen, zodat je zelf weet wat je moet visualiseren, waarbij je er natuurlijk ook je eigen variant van kunt maken. Je kunt deze oefening ook met één of meerdere personen doen, waarbij een iemand heel rustig voorleest. De tekst is als volgt:

Ga recht op een stoel zitten
zet twee voeten plat op de grond
leg je handen ontspannen op je bovenbenen
voel je rug tegen de stoelleuning
sluit je ogen.

Voel je voeten op de grond
stel je voor dat er grote wortels uit je voeten groeien
heel diep de aarde in
eerst uit je rechtervoet
ze gaan door de vloer steeds dieper de aarde
de wortels vertakken zich
dan ook vanuit je linkervoet
de wortels groeien diep de aarde in
de wortels verankeren je stevig in de grond.

Je maakt dat wortelstelsel zo diep, groot en breed mogelijk
zo diep en groot en breed dat je je echt stevig voelt staan
stress, onrust en spanningen laat je door je lijf heen zakken
via je benen, door je voeten heen
tot slot laat je alles wat je niet nodig hebt gaan
via de wortels uit je lichaam de aarde in verdwijnen.

Voel de ruimte die binnen in je ontstaat
voel de rust die er voor in de plaats komt
je bent nu stevig geworteld
blijf rustig ademhalen, zo diep mogelijk
adem via je buik rustig in en uit.

Kom langzaam weer terug in het hier en nu
hou de ruimte en de rust in je vast
trek langzaam je wortels weer in
eerst via je linkervoet
dan ook via je rechtervoet
til rustig je linkerhiel op
en nu je linkertenen
til je rechterhiel op
en nu je rechtertenen
beweeg beiden voeten even
open langzaam je ogen.

Ga nu rechtop staan
schud je uit
strek je armen uit naar de hemel
schud met je armen en benen
stamp met je voeten op de grond
voel de grond onder je.

Welkom terug in het hier en nu!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *